søndag den 29. juni 2014

Bondegårdstur

Min veninde Mimi havde brug for lidt andet at tænke på så jeg tog hende og hendes søn Lucas med på bondegårdsferie (eftermiddag + aften) på Højskolevej nu her mens mor og Ege er på Bornholm.

Vi fik snakket med killinger og katte. Fik kikket på køerne på marken. Fik plukket jordbær og spist ribs og solbær. Gravet nye kartofler op af jorden. Gået op til naboen og kigget på traktorer og gravkøer og mejetærsker og en plov. Og så fik vi spist god mad og ungerne leget en masse inden vi vendte hjemad til sengene. 

Her er de to tomatspisende opvaskere:
(De har hver lige puttet en cherrytomat i munden)

Peter Steen var igang med småreparationer på mejetærskeren og vi fik lov at gå op i førehuset. Ole synes det var lidt farligt. Her er Lucas og Mimi oppe:


Lucas og Mimi på landet:
Ole lavede også pølser på wc for første gang. Man kunne virkelig mærke hvor grænseoverskridende det var for ham. Skørt, men han blev helt frustreret. Men han ville eller ikke have ble på og til sidst lykkedes det :-)

En stolt bærplukker bærer høsten i hus. Friske jordbær med koldskål og kammerjunker kan virkelig anbefales af os herfra:-D 

fredag den 27. juni 2014

Billeder fra Martins telefon

Dublo

Ole byggede med dublo i går aftes. Jeg har aldrig set ham sætte mere end en klods på, men nu byggede han to tårne - et 12 klodser højt med 2x2 klodserne og et 9 klodser højt af dem der er 4x2... Næsten hver gang han havde sat en klods på sagde han "kan godt" :-)
Han kom til at vælte tårnet da det var ca. 5 klodser højt. I stedet for at rejse det op alle 5 på en gang, skilte han klodserne fra hinanden og byggede tårnet op igen enkeltvis, klods for klods. Det er sjovt med børns logik :-)

torsdag den 26. juni 2014

Med far til fodbold

Far spillede kamp for hans klub Røde Stjerne mod Utopia (hvor Asbjørn faktisk spiller). Fin kamp der endte med 4-2 til RS. 
De første 20 minutter fulgte Ole meget med og spurgte ind til alt hvad der foregik på banen. Og han var lidt ked af at far skulle løbe rundt derinde... 

Resten af kampen gik med at spise vandmelon og at Ole og Fie løb og legede. 


Efter kampen var Ole på banen. Her balancerer han på en bold. 


Om aftenen da han skulle sove snakkede han meget om fodbold og satte sig op og fortalte at dommeren fløjtede og sagde -med løftet pegefinger- at de skulle opføre sig ordentligt (som jeg havde fortalt ham under kampen;-)



onsdag den 25. juni 2014

Billeder fra Bedstefar

Så kom der flere billeder fra mini-ferien hos Bedstefar. 
Ole og Bedstefar fandt stigen frem, og så blev der ellers kravlet op en masse gange - selvfølgelig helst med den røde skovl i hånden hele tiden, men det var lidt svært;-)


Herlig gyngetur af Bedstefar. 


Bedstefar har den fedeste græsslåmaskine - en ægte en der er eldrevet og meget let og styret kan slås sammen så det lige passer i højden. Den blev der gået mange ture med ude på vejen - og han kunne være svær at lokke med ind igen;-)


Ole hjælper Bedstefar med at sætte flaget op. Han lærte et nyt ord og betydningen af det: "blafre".
Ja, han sagde også en masse sætninger. Kan mærke jeg skal være bedre til at skrive dem ned med det samme, hvis jeg vil kunne huske dem;-)


Så kom Putte og Bedstemor Ida på besøg til eftermiddagskaffe og kage. Ole blev helt ekset da han så kagen;-) 
Han kunne godt sige "Putte" og gjorde også et flot forsøg med at sige "Bedstemor Ida" ;-)


Og så fik vi en chokoladeskildpadde af Bedstemor Ida som Ole og jeg delte. Mums:-)


Ole og mor nyder at være på et dejligt besøg. 

mandag den 23. juni 2014

Bedstefar

På vej i toget til Bedstefar. Vi glæder os. 
Da Ole så bedstefar på stationen i Espergærde slap han mors hånd og løb hen og gav bedstefar en stor krammer. Han var virkelig glad for at se ham:-) 


Telefonen blev lagt væk så dette var det eneste billede der blev taget som jeg kan ligge direkte op. 
Bedstefar og Ole arbejdede meget - gravede, kørte med græsslåmaskine, lugede mellem fliserne, fodrede fuglene og fandt myrer og bænkebidere. Det var en skøn weekend! 

tirsdag den 17. juni 2014

Fortælle

Idag tirsdag bad jeg Ole om at fortælle far om dyreskuet i lørdags. Helt uden hjælp kunne han fortælle om havetraktorer, plov, kaniner der hoppede og høns. Han er en livlig fortæller:-)
Vi klædte os ud efter at have læst en bog om nogen der klædte sig ud. 


Modellervoks. Utroligt at det holder endnu! En gave fra bedstefar til Jonathan og Annasofie - før Ole blev født! 


Fed oplevelse i morges inden dagpleje. Stor gul lastbil kom og læssede sand (og andet) af i indkørslen. Det blev der også fortalt meget om i dagplejen, sagde Tina, da jeg hentede. 
Og da far kom hjem fyldte han og Ole sandkassen med sand igen:-)

lørdag den 14. juni 2014

Dyreskue

I lørdags var Ole og jeg på dyreskue i Odense med Mimi og Lucas. 
Her er Ole på en lille legetraktor, men i virkeligheden var det dyrerne og havetraktorene der var fedest ;-)

Heste der kiggede ud af deres bokse: Ole var lidt bange for dem, men ville gerne ae dem alligevel -når han sad hos mor. Ja, han ville gerne have været henne og hilse på dem alle sammen, hvis det var;-)

Kaniner i bur. Ole sagde de lignede Peanut (vores kanin) og løb rundt og tjekkede at de alle havde vand. Der var en fremme, men han var ikke så interesseret i at ae den. Han ville gerne have givet de andre græs. 

Høns og haner. Her blev Ole helt vild glad. Han kunne løbe fra bur til bur og kigge på dem og nogen gange galede hanerne. Helt fantastisk. En høne havde også lagt et æg, og det snakkede vi lidt om. 

Køer: stod ikke så man rigtig kunne komme til at snakke med dem, men vi hilste på et skotsk højlands kvæg med langt hår og enorme horn. Lidt farligt, men også spændende. 

Grise. Fedt:-) Ole kunne træde et skidt op på hegnet og kigge ind. De kom ikke hen for at snakke, men der var både store og små og de var skønne at se på;-)

Havetraktorer. Stor udstilling med 20 havetraktorer, hvor Lucas og Ole kravlede op på dem og sagde "brummm"-lyde. Han ville nok gerne have haft en med hjem i gul og en i rød;-)

Lucas var lidt mere tilbageholdende overfor dyrene og sad for det meste i den klapvogn vi havde taget med, men det var hyggeligt at være afsted sammen:-)

Varm torsdag

Vi spiser vandmelon på en varm dag:

Og tumler rundt og hygger i teltet der er slået op i haven:


Og Ole hjælper med tærtedejen til aftensmaden:


Og skyller broccolien...?


Tærten blev god. Men bagermesteren var nød til at tage over, da lærlingen begyndte at gå mere op i at smage på dejen end at røre i den...
Og broccolien havde utallige små bidemærker - om det var Ole eller den larve der boede deri kan man jo kun gisne om;-)

torsdag den 12. juni 2014

Hygge hos Mathias

I mandags var Ole og jeg på besøg hos Mathias og hans mor. Det var første gang og bare super hyggeligt! 
Der bliver spist frugt på tæppet i haven. Ole er ubestridt vandmelon-fan;-)


Der leges i badebassin. 


Og spist frokost. Bagefter havde vi to meget trætte drenge;-)

Ann-Ka, Mathias's mor sendte denne opsummering af dagen:







onsdag den 11. juni 2014

Haven og strikke-projekt


Forhaven. Næsten spild af billede, for kunne ikke fange hvor fin den er. Men den er altså rigtig fin nu. Lugede den mens...


...Martin gik og støbte. Der var lige lidt for lidt støbemix, og det endte med at gå ud over Oles sandkasse, der derfor lige for tiden er helt tom..!

Krukker på vores bygge-prægede terrasse. 


Fint sted i haven. 

Gemt bag det midlertidige skur...

Valmuer fra Far lige på bristepunktet...


Første påbegyndte strikkeprojekt siden det kvarte halstørklæde i 5. klasse... Dag 1. 


Dag 2. Det skal blive et par babysokker til lillesøster på vej:-)

lørdag den 7. juni 2014

Zoologisk Have

Zebraerne er bare så flotte. Der er Fie også;-)


Frokost-madpakke-pause 


Der er mange gode legepladser...


...som både store og små havde fornøjelse af :-)


Tak, mormor for is. Det var skønt i varmen - ja, og smagte jo som altid dejligt:-)


Ja, vi var også med på turen ;-)


Vores tossede abeunger;-)


Vi ser på de flotte giraffer. 


Der er mindst én der er træt...


Og så kom Jesper og Maj-Linn hjem og spiste aftensmad hos os. Hygge og gril i haven.