tirsdag den 14. juli 2015

Vores Samsø-tur i (mange) billeder

Ole og Martin ombord på kartoffeloptager...

...en spændende og lidt vild oplevelse for Ole.

Familieselfie ved fyret. 

Ballen havn strand. 
Der graves og bygges. 
Og nydes og hygges. 

Den hytte vi boede i. 

Sej dreng. 

God-morgen-familie-selfie ;-)

Når vi er sure. 

Frokost på Balle-Bjerg 

Udsigtstårnet på Ballebjerg 

Thea nød færgeturen hjem. 

fredag den 10. juli 2015

Dagbog fra Samsø

Sikkert et lidt langt indlæg - ingen læsetvang ;-)

Spontant besluttede vi tirsdag at tage til Samsø på ferie i et par dage. 

Så onsdag kørte vi mod Hou, hvorfra færgen til Samsø går. Vi kom liiiige lidt sent afsted (for vi lige skulle printe noget og vores printer ikke virkede). Vi havde købt billet til færgen kl. 17. Gps-en sagde vi ville være i Hou kl. 17:02. Hmmmm... Men men men. Ved hjælp af fremragende kørsel fra chaufførens side (Martin), og optimisme og overblik fra co-pilotens side (Nina) lykkedes det at være der 4 minutter før færgen gik og vi nåede netop at køre ombord som de sidste, hvorefter færgen lukkede og begyndte at segle...! Men vi var også heldige, for trafikken gled helt uden problemer :-) Næste gang tager vi afsted i lidt bedre tid ;-)
Nå men overfarten varede en time og så var vi såmænd på Samsø. Det første jeg gjorde var at rulle vinduet ned for at indsnuse ø-luften. En duft af gul snerle og korn. Så kørte vi til Nordby, hvor Martins kammerat Bo og hans kæreste Maria har sommerhus sammen med hendes søskende. Bo mødte os på cykel i udkanten af byen og viste os lidt rundt inden vi kom til sommerhuset. Smuk, blomstrende by. Hyggelige små gader og huse. Meget idyllisk! 
Aftensmad hos Bo og Maria, deres børn Bertram på 3 1/2 og My på 14 dage. Og Marias bror og far, som også var der. Der sov vi om natten (det er et stort gammelt hus de har købt som sommerhus) og blev indtil efter aftensmaden næste dag. Torsdag var dog en rigtig efterårsdag, hvor vejret bare var koldt, vådt og blæsende. Vi hørte senere at det var den koldeste dag i juli i 15 år..! Vi vågede os alligevel  ud om formiddagen, men de to små drenge, syntes vinden var for meget når den var kombineret med regn og kulde. Vi var elles gået til gadekæret for at fange  fisk - det opgav vi hurtigt. Gik lidt rundt og så hjem. Det mest imponerende vi så var en 10 meter dyb gammel brønd bygget op af kampesten indvendigt i en pæreform. Utroligt hvad man har kunne lave...! Vi gik også forbi Samsø Bryghus som laver mange fine øl. 
Ole og Bertram legede lidt sammen, men svinger ikk super. 
Vi tjekkede ind i vores lille hytte, som vi har lejet de næste tre nætter, lidt i otte torsdag aften. Det havde været rigtig hyggeligt hos Bo og Maria og bliver også hyggeligt at være bare os. 
En fin lille træhytte bestående af et soverum med to køjesenge og et opholdsrum med køleskab, bordplade og sovesofa. Opdelt af en døråbning med gardin. Stenvang hedder stedet, og her er en skøn stor naturlegeplads, nogen får, gæs og ænder. Fælles køkken og toilet/bad. Og så kan man bestille mad, hvis man vil. Vi bestille morgenmad til første morgen. Thea kom i seng, Ole og Martin legede og så kom han i seng og både mor og far faldt i søvn. Zzz... 
Næste morgen stod vi op lidt i otte og gik op til morgenmaden. Det var ok, almindelig buffet. 
Thea er inde i en periode hvor hun lige har lært at skrige og synes det er sjovt. Og hun skriger højt. Men de andre gæster syntes heldigvis hun var sød alligevel. Det synes vi også :-) Hun smagte på lækre kirsebær, men syntes som med alt andet frugt lige for tiden at det er surt. Det er ret sjovt at se :-)
Ole smagte sådan nogen små choko-pops for første gang. Dem kunne han (sjovt nok) rigtig godt lide ;-)

Så fik vi øje på traktorer ude på marken og det hørte vores værtinde Bente. Hun tog os straks med ud på marken og vi blev inviteret op i kartoffeloptager-vognen. Ole og Martin fik en tur frem og tilbage på marken med den. Meget spændende at se alle kartoflerne komme op. Og det var søde mennesker. Thea og jeg kiggede på fra sikker afstand og jeg ringede til min far for at snakke om Samsø, hvor han og min mor jo boede som unge.
Bagefter kørte vi til Vesbjerg fyr. Thea i bæreselen. Det nød hun virkelig i det blæsende vejr. Det blæste lige lovlig meget til det rigtig var en fornøjelse oppe i fyret, men det var sjovt at gå op af trapperne, at se svaleunger i svalereder og bagefter fandt vi en lille stenstrand i læ, hvor vi sad lidt. 

Samsø:
Mig: "Her har mormor og bedstefar boet da de var unge."
 Ole: "Nej jeg elsker min bedstefar. Han må ikk være ung!" 
Så lovede jeg ham at bedstefar aldrig blev ung igen,og altid ville være hans bedstefar.  

Resten af turen gik også godt, jeg har bare ikke skrevet mere dagbog;-)

mandag den 6. juli 2015

Lur

Nogen faldt i søvn i ladcyklen på vej hjem fra biblioteket i dag...! 
Oles børnehave er sommerferielukket og Martin har 3 ugers ferie fra tirsdag eftermiddag. Det bliver hyggeligt:-)


torsdag den 2. juli 2015

Bedstefar på besøg

I tirsdags var bedstefar på besøg. Det blev til en rigtig hyggelig dag - men ikke så mange billeder. Kun de to her fra da vi hentede Ole i børnehave. 

Vi fik ordnet lidt på terrassen, bedstefar passede Thea, mens jeg klippede hæk, vi hentede Ole og handlede, vi grillede, spiste god mad og hyggede. Ungerne er vilde med deres bedstefar:-) 

Lige et billede fra her den anden morgen, hvor de to store og den mindste legede på gulvtæppet inde i stuen. Det hyggede de sig med. 

onsdag den 1. juli 2015

Thea

Thea efter et dejligt bad i formiddags
Dejligt. Men så hev mor telefonen frem og man måtte ikke få den. Knap så tilfreds:


Thea i solen, netop vågnet fra lur
En glad, sød pige
Og hun har netop fået en kusine. Hun og fætter Silas mm. kan følges på Maj-Linn og Jespers blog aeblebakke.blogspot.dk



tirsdag den 30. juni 2015

Thea og far


Og så tog vi 4 en overnatning i Irmgards sommerhus. Det var skønt. 
På stranden i regnvejr. Far og Ole bygger sandslotte. 

Thea og jeg kigger på i læ af paraplyen. Thea er ikke vildt imponeret. 

Tre tosser. Den fjerde kunne ikke stille op til fotografering, da han var fuldt optaget af sandgravning. 

Bilen pakkes inden turen går hjem. 


Middagslur i bilen. 


Laura nabo 
som lige har vundet Danmarks mesterskabet i fodbold for u14 piger. 
Martin er netop blevet færdig med at sætte filt op :-)

torsdag den 25. juni 2015

Sankt Hans

I år holdte vi Sankt Hans aften i haven. 
Vores Sankt Hans bål var ikke det største. Til gengæld ku vi lave mad på det:-)
Thea får sig en pølse 
Ole er malet som spiderman i hovedet og har vist lige proppet en halv pølse i munden. 
Mig og Thea :-)

Vores dejlige fest bord. 
Vi havde en virkelig skøn aften!

onsdag den 24. juni 2015

Begyndelsen af sommer

Ole og Thea leger på gulvet efter aftensmaden. 

Fie og Ole i hoppeborg til sommerfest på skolen. 

Far pirat og Ole pirat 

Sørøver Ole til arbejdsdag i børnehaven. 

Aftensmad med hele familien. 

Jonas og Malene og Anker på besøg. 

Anker og Ole leger i sandkassen. 

søndag den 14. juni 2015

Godmorgen dejlige familie:-)
Thea spiser også morgenmad:-)

Amalie, Annasofie og Ole klædt ud hos mormor. Dejlige børn og skønt når de leger så godt sammen:-)

Martin og Ole kørte ud for at aflevere Fie og Jonathan hos Nana og så gav Lilje is;-)

Ole og Thea 
Hygger og leger
Søskendekærlighed 
Nana var syg så vi passede Fie og Lilje søndag eftermiddag. Så tog vi en dejlig tur til Sitge Ø.